Šis pasākums ir noticis. Sazinieties ar mums, ja vēlaties saņemt video ierakstu, vai skatiet citus aktuālos pasākumus.
Gada noslēguma inventarizācija grāmatvedībā
23.10.2025 | 10:00 – 12:00
Gada noslēguma inventarizācija grāmatvedībā ir viens no svarīgākajiem posmiem uzņēmuma finanšu gada pārskata sagatavošanā, kas nodrošina finanšu pārskatu ticamību un uzņēmuma aktīvu kontroli. Grāmatvežiem un finanšu speciāliem ir būtiski salīdzināt grāmatvedības uzskaiti ar faktiskajiem datiem, atklāt neatbilstības un savlaicīgi veikt nepieciešamās korekcijas. Šajā vebinārā dalīsimies ar atbildēm uz grāmatvežu biežāk uzdotajiem jautājumiem, kā organizēt efektīvu inventarizācijas plānošanu, atbildību sadali un izmantot piemērotas inventarizācijas metodes, lai nodrošinātu datu precizitāti.
Ko iegūsiet šajā apmācību vebinārā?
Būtiskas nianses par inventarizāciju grāmatvedības uzskaitē.
Praktisku inventarizācijas metožu un risinājumu pielietojumu.
Kā īstenot inventarizācijas mērķi, lai tā nebūtu tikai formāla izpilde, bet kļūtu par būtisku finanšu kontroles instrumentu?
Kādas ir vadības un grāmatvežu atbildības robežas attiecībā uz inventarizācijas norisi un rezultātiem?
Kā praktiski novērst inventarizācijas plānošanas trūkumus?
Kā noteikt piemērotu inventarizācijas metožu izmantošanu – piemēram, fiziskā pārbaude, attālinātā pārbaude, dokumentu salīdzināšana?
Kā veikt nemateriālo ieguldījumu novērtēšanu, lai pareizi noteiktu to faktiskās vērtības, īpaši attiecībā uz programmatūrām vai licencēm?
Kā novērst neatbilstības starp grāmatvedības datiem un faktiskajiem objektiem pamatlīdzekļu uzskaitē (piemēram, nolietoti, bet grāmatvedībā vēl esoši aktīvi)?
Kā inventarizācijā atspoguļot bojātus, novecojušus vai neatgriezeniski zaudētus krājumus?
Kā inventarizēt trešo personu īpašumu, ja inventarizējamie objekti (pamatlīdzekļi, krājumi) atrodas ārpus uzņēmuma?
Kā izvērtēt debitoru parādu kvalitāti, lai novērstu neskaidrības par maksātspēju un noteiktu brīdi, kad parāds kļūst bezcerīgs?
Kādi būtu praktiskie ieteikumi kreditoru parādu saskaņošanā, ja ir nesakritības starp piegādātāja un uzņēmuma uzskaiti?
Kādi riski var rasties attiecībā uz skaidras naudas inventarizāciju? Kā rīkoties, ja konstatēts kases atlikumu iztrūkums vai pārsniegums?
Vai bezskaidras naudas atlikumi ir jāinventarizē un vai inventarizācija jādokumentē?
Kā rīkoties, ja nodokļu atlikumu salīdzināšanā ar VID tiek konstatētas nesakritības starp grāmatvedību un VID EDS?
Ko darīt, ja ir konstatēta inventarizācijas sarakstu nepienācīga kvalitāte – nepilnīgi aizpildīti saraksti, kļūdas, neskaidras atzīmes?
Kā grāmatvedības uzskaitē atspoguļot inventarizācijas rezultātu korekcijas? Kā rīkoties, ja ir konstatētas kļūdas, kad inventarizācijas rezultāti netiek pienācīgi iegrāmatoti, vai tiek aizkavēti?
Praktiskie padomi
Detalizētas inventarizācijas grafika izveidošana, termiņu un inventarizācijas metožu noteikšana.
Skaidru pienākumu sadales nodrošināšana – uzņēmuma vadībai jāapstiprina inventarizācijas komisija.
Izmantot kombinēto pieeju – apvieno fizisko pārbaudi ar dokumentu analīzi un IT sistēmu datu salīdzināšanu.
Fokusējies uz riska zonām – īpaši pārbaudi aktīvus ar lielu vērtību vai augstu krāpniecības risku (piemēram, skaidra nauda, krājumi noliktavās).
Regulāri izvērtēt licences, abonementus un programmatūras u.c. nemateriālos ieguldījumus, lai nodrošinātu to atbilstību uzņēmuma saimnieciskās darbības mērķiem.
Kontrolēt pamatlīdzekļu kustību – uzturi aktuālu pamatlīdzekļu reģistru un nodrošini, ka visi aktīvi ir marķēti.
Norakstīt bojātos vai novecojušos krājumus uzreiz pēc fakta konstatēšanas, negaidot gada beigas.
Veikt debitoru un kreditoru saskaņošanu rakstiski – saglabāt atbildes no partneriem kā pierādījumus.
Veikt starpposma inventarizācijas – pārbaudīt atsevišķas aktīvu grupas arī gada laikā, lai gada beigās nebūtu nepatīkamu pārsteigumu.
Sistemātiski uzglabāt dokumentus – inventarizācijas saraksti un protokoli jāglabā kopā ar gada pārskata pamata dokumentiem, ievērojot normatīvo aktu prasības.