MANAKABATA.LV Ekspertu viedokļi

Laila Kelmere: izdevumu uzskaite uzņēmuma darbībā


Šajā rakstā Laila Kelmere, LNKA sertificēta nodokļu konsultante, LBTU un EKA viesdocente, atbild uz MANAKABATA.LV lietotāju iesūtītajiem jautājumiem par to, kā tiek veikta izdevumu uzskaite un klasifikācija uzņēmuma saimnieciskajā darbībā. Papildus skaidrojumus Laila Kelmere sniegs apmācību nodarbību ciklā “Grāmatvedības prioritātes VID pārbaužu kontekstā: avansa norēķini, skaidra nauda, nesaimnieciskie izdevumi, “slēptas” algu izmaksas“.

TELPAS UN ĒKAS

Kā uzskaitīt izdevumus, ja uzņēmums ceļ māju, kas tiks reģistrēta Valsts Ieņēmumu Dienestā kā ofisa telpa, un tur dzīvos rūpnīcas vadītājs 24/7? Apzinos, ka būs gan komunālie, gan citi izdevumi, PVN utt.

Laila Kelmere: Te ir vairāki varianti kā rīkoties. Jautājumā noteikti ir vēl kādas nianses, tāpēc, tās zinot, var viedoklis pamainīties. Pirms uzskaites organizēšanas ir jāsaprot kāds ir kopējais redzējums par šo situāciju – vai ēka tiešām tiks izmantota uzņēmuma saimnieciskajā darbībā, vai ir kombinēts variants, ka ēku izmanto saimnieciskajā darbībā un iznomā rūpnīcas vadītājam ēkas daļu, vai arī ēku neizmanto saimnieciskajā darbībā un ceļ tikai priekš rūpnīcas vadītāja izmitināšanas.

Ja ēka tiek būvēta ofisa vajadzībām un tajā būs ofisa telpas, tad uzņēmums būvē pamatlīdzekli un PVN var atskaitīt parastajā kārtībā. Doma, ka tiks radīti tālāk ar PVN apliekamie objekti.

Telpu iznomāšana rūpnīcas vadītājam var noformēt kā nomas darījumu, par to noslēdzot līgumu, izrakstot rēķinu, ieskaitot par komunālajiem pakalpojumiem u.tml. Tad tas varētu būt kā viens no saimnieciskās darbības veidiem. Var atskaitīt PVN un atkal PVN piemērot tajos rēķinos, kas tiek izrakstīti rūpnīcas vadītājam. Pie uzskaites būs ieņēmumi no iznomātajām telpām (65xx Ieņēmumi no iznomātajām telpām, ja pamatdarbība nav telpu iznomāšana) un izmaksas arī uzskaita atsevišķi (7xxx Izmaksas par iznomātajām telpām).

Visi izdevumi

Ja uzņēmums vēlas apmaksāt visus izdevumus, kas saistīti ar rūpnīcas vadītāja dzīvošanu un neslēgs ar viņu telpu nomas līgumu, bet kādu citu vienošanos, kurā rūpnīcas vadītājam šāds labums pienākas, tad tas ir labums darbiniekam. Par šiem izdevumiem nevar atskaitīt PVN. Šajā gadījumā jāuzskaita atsevišķi un no kopējās summas jāaprēķina IIN un VSAOI, kas jānomaksā budžetā. Jāatceras, ka pakalpojuma summa, ko saņem rūpnīcas vadītājs ir neto summa, tad atpakaļejoši ir jātiek līdz bruto summai, no kuras aprēķināt nodokļus.

Pastāv variants no šiem izdevumiem nomaksāt UIN (arī neatskaitot PVN, jo tas nav ar saimniecisko darbību saistīts).

Pēc jautājuma šķiet, ka telpas izmantos tikai rūpnīcas vadītājs (netiek apskatīta situācija, ka telpās pārmaiņus dzīvos dažādi darbinieki). Tad tās ir personificējamas izmaksas. Ieteiktu atsevišķā kontā uzskaitīt visas izmaksas, kas saistās ar šī labuma nodrošināšanu. Kā arī katru mēnesi aprēķināt IIN un VSAOI, jo tas būs ikmēneša labums, ko rūpnīcas vadītājs saņems. Uzskaitē jāsakārto tā, lai var redzēt šo izdevumus atsevišķi, kā arī izsekot, ka par tiem ir nomaksāti nodokļi un var viegli nodeklarēt VID.

Šeit var būt dažādas nianses, kuras attiecīgi var ietekmēt uzskaites veidu un nodokļu piemērošanu.

Apmācību nodarbību cikls

Apmācību nodarbību ciklā “Grāmatvedības prioritātes VID pārbaužu kontekstā: avansa norēķini, skaidra nauda, nesaimnieciskie izdevumi, “slēptas” algu izmaksas”, ko vadīs vadošie lektori Baiba Grandāne, Ita Bekerta, Laila Kelmere, tiks izskatītas tādas tēmas, kā mazināt VID uzrēķinu riskus grāmatvedības darījumu atspoguļošanā.

* Nodarbības rīko Biznesa Konsaltinga Grupa sadarbībā ar MANAKABATA.LV.

Ekspertu viedokļi

Vairāk ekspertu skaidrojumus un viedokļus iespējams skatīt, abonējot MANAKABATA.LV platformu. Abonēt


MANAKABATA.LV :

MANAKABATA.LV Grāmatvedības serviss

MANAKABATA.LV Apmācības un vebināri