Mobings darba vietā ir nopietna problēma, kas var negatīvi ietekmēt darbinieku emocionālo labsajūtu, produktivitāti un organizācijas kultūru kopumā. Šajā rakstā Jurijs Georgs Rusakovs, praktiķis un eksperts darba tiesību jautājumos, sniedz praktiskus padomus, kā rīkoties darba devējam, ievērojot Darba likuma normas, lai veicinātu drošu un veselīgu darba vidi.
Atbildes uz jautājumiem apkopotas no 11.12.2024 vebināra Situāciju praktiski skaidrojumi: darba attiecību problēmjautājumu apkopojums – kā tos atrisināt, lai tie neatkārtotos 2025. gadā? MANAKABATA.LV platformā.
Mobinga novēršana un risināšana darba vietā
Darbinieks sūdzas par mobingu darba vietā. Kā darba devējam jārīkojas, lai risinātu situāciju?
Jurijs Georgs Rusakovs: Darba devēja pienākums ir nodrošināt, ka darbinieku sūdzības tiek izskatītas likuma noteiktajā kārtībā un termiņā. Saskaņā ar Darba likuma 94. pantu, sūdzība ir jāizskata ne vēlāk kā septiņu dienu laikā kopš tās saņemšanas. Turklāt darba devējam ir aizliegts radīt darbiniekam nelabvēlīgas sekas saistībā ar sūdzības iesniegšanu.
Bet kā tas risinās praksē?
Jurijs Georgs Rusakovs: Praksē – pēc sūdzības saņemšanas, ja ir norādītas attiecīgās mobinga personas, parasti tiek veikti vairāki soļi, lai noskaidrotu situāciju un nodrošinātu objektivitāti.
- Pirmkārt, tiek pieprasīti paskaidrojumi no minētajām personām vai personas, lai iegūtu viņu viedokli par notikušo.
- Otrkārt, seko iekšējā izmeklēšana, kurā tiek rūpīgi pārbaudīti pieejamie pierādījumi, piemēram, sarakstes, e-pasti, videoieraksti vai citi materiāli, kas varētu apstiprināt vai noliegt apgalvojumus.
- Treškārt, pēc nepieciešamības tiek veikta arī citu iesaistīto vai liecinieku aptauja, lai noskaidrotu papildu informāciju un apstākļus.
Šī procesa mērķis ir nodrošināt taisnīgu un objektīvu pieeju, kā arī rast risinājumus, kas palīdzētu novērst mobinga situācijas un uzlabot darba vai mācību vidi.
DARBA DEVĒJA SOĻI MOBINGA RISINĀŠANAI DARBA VIETĀ
Kāda ir tālākā darba devēja rīcība?
Jurijs Georgs Rusakovs: Balstoties uz iegūto informāciju, nepieciešams rūpīgi izvērtēt situāciju un spert attiecīgos soļus, lai atrisinātu problēmu un novērstu mobinga turpināšanos.
- Pirmais solis – pārrunas ar abām iesaistītajām pusēm, kurās tiek apspriesti notikušā apstākļi, uzklausīti viedokļi un mēģināts panākt izpratni un savstarpēju vienošanos par turpmāko rīcību.
- Otrais solis – pēc situācijas, izvērtēt lēmumu pārvirzīt abas personas uz citiem departamentiem vai nodaļām, tādējādi mazinot konfliktu iespējamību un uzlabojot darba vidi. Tomēr, ja šāds risinājums nav iespējams vai efektīvs, tiek apsvērta mobinga īstenotāja disciplināra sodīšana, piemēram, izteikta rājiena, brīdinājuma vai citu darba tiesību normās paredzētu sankciju veidā.
- Trešais solis – smagākos gadījumos, kad mobinga turpināšanās rada būtisku kaitējumu vai pārkāpj ētikas un likuma normas, var tikt izbeigtas darba tiesiskās attiecības ar pārkāpēju.
Visā procesā ir ļoti svarīgi nodrošināt notikuma dokumentēšanu – tai skaitā pierakstīt sūdzības saturu, pārrunu protokolus, pierādījumus, pieņemtos lēmumus un veiktās darbības.
Šāda dokumentācija var būt noderīga gan iespējamu nākotnes incidentu novēršanai, gan juridisku vai iekšējo auditu gadījumos, kā arī palīdzēt radīt caurskatāmu un taisnīgu procesu, kas veicina uzticību organizācijas vadībai.
Valdes locekļa darbs 2025. gadā
Valdes locekļa darbs 2025. gadā: grozījumi Komerclikumā, atlīdzība, kompensācijas, nodokļu riski, personīgā atbildība
21.01.2025 – 26.02.2025 | 10:00 – 12:00 | Baiba Grandāne, Jurijs Georgs Rusakovs
Straujās izmaiņas likumdošanā un pieaugošie valdes locekļu pienākumi prasa nepārtrauktu uzmanību un pielāgošanos. Grozījumi Komerclikumā skar ne tikai uzņēmumu vadības procesus, bet arī valdes locekļu atbildību un tiesības. Kādi ir jaunie nosacījumi attiecībā uz atlīdzību un kompensācijām? Kā izvairīties no nodokļu riskiem un saprast savu personīgo atbildību?
EKSPERTU VIEDOKĻI
Vairāk ekspertu skaidrojumus un viedokļus skaties MANAKABATA.LV platformā. Reģistrēties bez maksas vai Abonēt
Tagad arī lietotnē: App Store · Google Play