Ikvienam uzņēmējam ir jāapzinās, ka grāmatvedība nav tikai formāla prasība, bet uzņēmuma finanšu pārvaldības pamats. Kārtīga uzskaite palīdz pieņemt pamatotus biznesa lēmumus, nodrošina nodokļu saistību izpildi un pasargā no riskiem VID pārbaudēs. Šajā rakstā SIA Capitax PRO produktu attīstības un klientu izaugsmes vadītājs Daniils Vladimirovs skaidro, uzņēmējiem kā pareizi organizēt grāmatvedību.
Apkopojums no 29.04.2025 apmācību nodarbības Uzņēmēju diena – ar kādām grūtībām saskaras uzņēmēji un pašnodarbinātie šobrīd? MANAKABATA.LV platformā.
UZŅĒMUMA GRĀMATVEDĪBAS KĀRTOŠANAS ORGANIZĀCIJA
Kā pareizi organizēt grāmatvedību uzņēmumā?
Daniils Vladimirovs: Praksē ir vairāki grāmatvedības uzskaites varianti.
Pirmkārt, uzņēmuma grāmatvedis – valdes loceklis. Tā ir persona ar specializētu profesionālo izglītību, ja uzņēmuma darbības veids ir ārpakalpojumu grāmatvedība.
Pārējos gadījumos, ja ir viens valdes loceklis, grāmatvedības kārtošana jāiekļauj viņa pienākumos; ja ir vairāki – ar vienu atbildīgo jānoslēdz līgums par grāmatvedības uzskaites kārtošanu.
Otrkārt, uzņēmuma grāmatvedis – uzņēmuma iekšējais darbinieks. Viņš ir atbildīgs Darba likuma normu ietvaros.
Treškārt, ārpakalpojumu grāmatvedis:
- licencēts uzņēmums
- profesionāla civiltiesiska atbildība
SAIMNIECISKO DARBĪBU ATTAISNOJUMA DOKUMENTI
Kādiem attaisnojuma dokumentiem jābūt, kas pamato uzņēmuma saimniecisko darbību?
Daniils Vladimirovs: Uzņēmuma grāmatvedībai jābūt balstītai uz dokumentiem, kas ne tikai atbilst formālām prasībām, bet arī pierāda darījumu ekonomisko būtību.
Galvenie dokumentu veidi:
1. Rēķins (Invoice) – pamato preču vai pakalpojumu iegādi/pārdošanu. Jābūt skaidri norādītam darījuma saturam, apjomam un cenai.
2. Pavadzīmes – izmantojamas preču kustības, saņemšanas vai izsniegšanas pamatošanai. Būtiskas loģistikā, tirdzniecībā un noliktavas uzskaitē.
3. Kases ieņēmumu un izdevumu orderi – fiksē skaidras naudas darījumus. Nepieciešami mazumtirdzniecībā un gadījumos, kad darījumi tiek veikti ārpus bezskaidras naudas aprites.
4. POS termināļu atskaites – pamato bezskaidras naudas (norēķinu ar kartēm) darījumus. Kalpo kā papildu apliecinājums bankas konta izrakstam.
5. Līgumi – ilgtermiņa sadarbībai vai saistībām (piem., nomas, pakalpojumu vai piegādes līgumi). Noteic pušu tiesības un pienākumus, pamatojot darījuma ekonomisko būtību.
6. Degvielas čeki, kvītis – apliecina transporta, komandējuma vai saimnieciskos izdevumus. Īpaši svarīgi uzņēmumiem, kas izmanto transportlīdzekļus darba vajadzībām.
7. Bankas konta izraksti – pamato naudas līdzekļu kustību un maksājumu izpildi. Nepieciešami gan ārējo darījumu, gan iekšējās kontroles nodrošināšanai.
8. Komandējuma vai darba brauciena dokumenti (rīkojums, atskaite, čeki) -fiksē darbinieku izdevumu segšanu saistībā ar darba braucieniem. Nepieciešami, lai pamatotu izmaksu saistību ar uzņēmuma saimniecisko darbību.
Līdz ar to uzņēmumam ir jānodrošina uzticama un pārbaudāma grāmatvedības uzskaite, kas tiek balstīta uz attaisnojuma dokumentiem, kuri apliecina preču vai pakalpojumu saņemšanu, izmaksu veikšanu un darījumu ekonomisko pamatojumu.
Zināšanas un apmācības grāmatvežiem un nodokļu konsultantiem
Zināšanas un apmācības grāmatvežiem un nodokļu konsultantiem
12.09.2025 | Daniils Vladimirovs
Aicinām grāmatvežus un konsultantus piedalīties MANAKABATA.LV bezmaksas informatīvajā vebinārā “Zināšanas un apmācības grāmatvežiem un nodokļu konsultantiem”. Pasākuma laikā būs apkopotas nozares aktualitātes, kā arī prezentēti jaunumi MANAKABATA.LV platformā.






