Tuvojoties gada noslēgumam, uzņēmumiem īpaši aktuāla kļūst debitoru un kreditoru parādu saskaņošana. Tā ir svarīga gan finanšu pārskatu sagatavošanā, gan uzņēmuma iekšējās kontroles nodrošināšanā. Šajā rakstā Baiba Apine, zvērināta revidente un SIA “Sandra Dzerele un Partneris” partnere, sniedz skaidrojumu par to, kādi aspekti jāņem vērā, lai nodrošinātu precīzu un savlaicīgu parādu saskaņošanu. Viņa skaidro, kā samazināt kļūdu risku un panākt, lai finanšu pārskati būtu ticami un atbilstu normatīvajām prasībām.
Atbildes uz jautājumiem apkopotas apmācību nodarbībā Gada noslēguma inventarizācija grāmatvedībā MANAKABATA.LV platformā.
DEBITORU UN KREDITORU PARĀDU SASKAŅOŠANA
Kādi būtu praktiskie ieteikumi debitoru un kreditoru parādu saskaņošanā, ja ir nesakritības starp piegādātāja un uzņēmuma uzskaiti?
Baiba Apine: Sākumā jānoskaidro iemesls, kāpēc norādītie atlikumi pušu grāmatvedībās nesakrīt.
Savstarpējo atlikumu summu nesakritība var veidoties, ja:
- parāds ir apmaksāts gada pēdējās dienās, bet apmaksas saņēmējs to saņēmis jau nākamā gada pirmajās dienās. Šādā gadījumā atlikumu nesakritībai ir loģisks izskaidrojums, un pusēm nav nepieciešams veikt korekcijas dokumentā;
- rēķins, vai cits darījumu pamatojošais dokuments nav nonācis līdz grāmatvedībai.
Ja atlikumu salīdzināšanas procesā tiek konstatētas atšķirības, par kurām rodas strīds, ja, piemēram, viena puse ir nosūtījusi preci, bet otra puse to nav pasūtījusi un nav arī saņēmusi, tad katra puse savā bilancē norāda tos atlikumus, kādi ir izveidojušies, saskaņā ar katras puses grāmatvedības uzskaites datiem.
Svarīgi veikt debitoru un kreditoru saskaņošanu rakstiski – saglabāt atbildes no partneriem kā pierādījumus.
DATU SALĪDZINĀŠANA PAŠAPKALPOŠANĀS PORTĀLOS
Kā uzņēmumam jāorganizē datu salīdzināšanas process, ja tiek izmantots pašapkalpošanās portāls?
Baiba Apine: Parasti par datu salīdzināšanu pašapkalpošanās portālos darījuma partneri vienojas, uzsākot sadarbību.
Šī kārtība jāparedz arī uzņēmuma iekšējos normatīvajos aktos par inventarizāciju, nodrošinot iespēju revidentam vai citai kompetentai personai gūt pārliecību par veikto datu salīdzināšanu un to atbilstību gada pārskatā norādītajai informācijai.
Ar pašapkalpošanās portālu izmantošanu saprot salīdzināšanas procesu tādās sistēmās kā, piemēram, Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanās sistēma (EDS) vai nekustamā īpašuma nodokļa informācijas sistēma, kur tiek nodrošināta automātiska datu apmaiņa un pārbaude.
Gadījumos, kad salīdzināšanas akts tiek nosūtīts e-pastā, WhatsApp, Microsoft Teams, Google Drive vai izmantojot citas līdzīgas lietotnes, kur dokuments (salīdzināšanas akts) tiek pievienots kā pielikums, bet netiek nodrošināta strukturēta un automatizēta datu apmaiņa, šāda kārtība nav uzskatāma par pašapkalpošanās portālu izmantošanu, jo tā neatbilst digitālo risinājumu būtībai un standartiem.
Salīdzināšanu starp uzņēmumiem var veikt, izmantojot pašu izvēlētu risinājumu, pašapkalpošanās portālu vai citu formātu.
UIN piemērošana praktiskajās situācijās, apliekamās bāzes noteikšana
UIN piemērošana praktiskajās situācijās, apliekamās bāzes noteikšana
30.10., un 04.11.2025 | Baiba Grandāne
Vai uzņēmuma tēriņi vienmēr ir saimnieciski pamatoti, un vai katrs izdevums patiešām “strādā” uzņēmuma labā? UIN piemērošana praksē bieži atklāj robežsituācijas – aizdevumus īpašniekiem, reprezentācijas izmaksas vai darījumus ar saistītām personām, kas var pārtapt par ar nodokli apliekamu objektu. Kā pareizi klasificēt uzņēmuma saimnieciskos izdevumus, lai izvairītos no nodokļu riskiem un neparedzētām VID korekcijām?






