Daniils Vladimirovs: aizdevumu darījumi ar valdes locekli


Aizdevumi starp uzņēmumu un tā valdes locekļiem skar gan uzņēmuma līdzekļu izmantošanu, gan nodokļu riskus. Šādi darījumi ir jānoformē rakstiski, ekonomiski pamatoti un caurskatāmi, ievērojot tirgus nosacījumus un UIN likuma prasības par saistītām personām. Šajā rakstā SIA “Capitax PRO” produktu attīstības un klientu izaugsmes vadītājs Daniils Vladimirovs skaidro aizdevumu darījumu nianses un iespējamos nodokļu riskus. 

AIZDEVUMS VALDES LOCEKLIM

Kā pareizi noformēt aizdevumu darījumu starp uzņēmumu un tā valdes locekli?

Daniils Vladimirovs: Aizdevums obligāti jānoformē rakstiski, nosakot summu, termiņu, procentu likmi un atmaksas kārtību. Tas nav ieņēmums vai izdevums, bet bilances saistība, kas jāatspoguļo grāmatvedībā. 

Svarīgi ievērot, ka: 

  • Procentu likmei jāatbilst tirgus līmenim, lai nerastos UIN/IIN riski. 
  • Neatmaksāts aizdevums (ilgāk par 12 mēnešiem) var tikt uzskatīts par ar nodokli apliekamu ienākumu. 

VID īpaši uzrauga darījumus ar saistītām personām – tiem jābūt ekonomiski pamatotiem, dokumentētiem un caurskatāmiem 

Aizdevumu nedrīkst izmantot kā slēptu peļņas sadali, pretējā gadījumā sekos nodokļu korekcijas. 

Ja uzņēmums regulāri izsniedz aizdevumus, tas var tikt pielīdzināts finanšu pakalpojumu sniedzējam, uz kuru attiecas NILLTPFN likuma prasības. 

AIZDEVUMA LĪGUMA NOSĀCIJUMU NEIEVĒROŠANA

Kas notiek, ja valdes loceklis neatmaksā uzņēmuma aizdevumu noteiktajā termiņā?

Daniils Vladimirovs: Ja aizdevums netiek atmaksāts 12 mēnešu laikā no tā izsniegšanas dienas, tas var tikt uzskatīts par nosacītu peļņas sadali vai ar nodokli apliekamu ienākumu valdes loceklim. Šādā gadījumā uzņēmumam ir pienākums aprēķināt un nomaksāt uzņēmumu ienākuma nodokli (UIN), saskaņā ar UIN likuma 11. pantu.  

Ieteikumi darbam un problēmu risinājumi:

Kam pievērst uzmanību uzņēmējam, noslēdzot 2025. gadu?
25.11.2025 | Daniils Vladimirovs

Uzņēmuma ikdienas darbā būtiska nozīme ir grāmatvedības, nodokļu un iekšējās kontroles kārtībai. Lai izvairītos no finanšu un juridiskiem riskiem, svarīgi regulāri izvērtēt uzņēmuma procesus un nodrošināt atbilstību normatīvajiem aktiem. Šajā vebinārā sniegsim ieteikumus uzņēmējiem, kā sagatavoties gada noslēgumam — pārskatīt nodokļu saistības, izvērtēt grāmatvedības datus, sakārtot iekšējos procesus un identificēt potenciālos riskus, lai jaunais gads sāktos ar drošu un sakārtotu finanšu pamatu.


:

Grāmatvedības serviss

Zināšanas un apmācības

Sazināties ar mums