Baiba Apine: grāmatveža atbildība gada noslēguma inventarizācijā 


Gada noslēguma inventarizācija ir būtiska finanšu pārskata sagatavošanas procesa sastāvdaļa, kuras mērķis ir nodrošināt, lai grāmatvedības uzskaite atspoguļotu patiesu un skaidru priekšstatu par uzņēmuma mantisko stāvokli. Šajā rakstā Baiba Apine, zvērināta revidente un SIA “Sandra Dzerele un Partneris” partnere, skaidro grāmatveža lomu šajā procesā no atbildības aspekta.  

GRĀMATVEŽA ATBILDĪBAS ROBEŽA UZŅĒMUMA INVENTARIZĀCIJAS PROCESĀ

Kāda ir grāmatveža atbildība uzņēmuma gada noslēguma inventarizācijā?

Baiba Apine: Inventarizācijas process tiek veikts vadības uzdevumā, bet grāmatvedības speciālista loma ir nodrošināt, lai visa informācija tiktu dokumentēta, saskaņota un pareizi atspoguļota finanšu uzskaitē.  

Grāmatveža atbildību var sadalīt šajos posmos: 

Dokumentu sagatavošana: 

  • Grāmatvedis sagatavo un nodod komisijai aktuālus uzskaites datus – sarakstus, kartītes un kontu atlikumus, kas atspoguļo uzņēmuma aktīvu un saistību stāvokli inventarizācijas sākumā. 

Metodikas ievērošana: 

  • Nodrošina, ka inventarizācija tiek veikta saskaņā ar normatīvajiem aktiem un uzņēmuma iekšējo kārtību, uzraugot dokumentēšanas un vērtēšanas pareizību. 

Datu salīdzināšana: 

  • Pēc skaitīšanas salīdzina komisijas fiksētos datus ar grāmatvedības uzskaiti, identificē neatbilstības un sagatavo kopsavilkumu par konstatēto. 

Atšķirību uzskaite un dokumentēšana: 

  • Dokumentē trūkumus vai pārpalikumus, sagatavo korekciju priekšlikumus un nodrošina, lai visas neatbilstības tiktu atspoguļotas grāmatvedībā. 

Finanšu pārskata atspoguļošana: 

  • Pēc vadības apstiprinājuma iegrāmato inventarizācijas rezultātus un nodrošina, ka finanšu pārskatā tie ir pilnīgi, pamatoti un ticami. 
ATBILDĪBAS PĀRŅEMŠANA PAR INVENTARIZĀCIJAS REZULTĀTIEM

Kad vadītājs pārņem grāmatveža atbildību par inventarizācijas rezultātiem 

Baiba Apine: Vadītājs pārņem grāmatveža atbildību, ja viņa lēmumi vai bezdarbība ietekmē inventarizācijas rezultātu ticamību vai objektivitāti. Tas notiek, ja: 

  • Vadība neapstiprina vai ignorē grāmatveža priekšlikumus par neatbilstību novēršanu vai korekcijām uzskaitē. 
  • Inventarizācija tiek organizēta bez grāmatveža iesaistes, liedzot viņam nodrošināt metodikas un datu precizitāti. 
  • Vadītājs apstiprina nepilnīgus vai nepatiesus rezultātus, neskatoties uz konstatētām kļūdām. 
  • Uzņēmumā nav nodrošināti apstākļi korektai grāmatvedības kārtošanai vai inventarizācijas veikšanai. 

Šādos gadījumos atbildība par inventarizācijas rezultātu pareizību un to atspoguļojumu finanšu pārskatā pāriet uz uzņēmuma vadītāju kā personu, kas ir atbildīga par grāmatvedības organizēšanu un finanšu pārskatu patiesumu.

Virsgrāmatas sagatavošanas darbi 2025. finanšu gada noslēgumam

Virsgrāmatas sagatavošanas darbi 2025. finanšu gada noslēgumam
21.11.2025 | 10:00 – 12:00 | Laila Kelmere

Virsgrāmatas sagatavošanas darbi 2025. gada finanšu gada noslēgumam ir viens no būtiskākajiem posmiem uzņēmuma grāmatvedības ciklā. Šajā etapā tiek nodrošināta visu finanšu datu precizitāte, atbilstība normatīvajiem aktiem un uzņēmuma reālajai saimnieciskajai darbībai. Kādas obligātas darbības jāveic grāmatvedim, lai sagatavotu kvalitatīvo gada pārskatu?


, :

Grāmatvedības serviss

Zināšanas un apmācības

Sazināties ar mums