Sadarbība ar Valsts ieņēmumu dienestu ir būtiska ikviena uzņēmuma ikdienas darbības sastāvdaļa. Uzņēmuma atbildīga rīcība attiecībās ar VID palīdz mazināt riskus, novērst neskaidrības un nodrošināt drošu biznesa attīstību. Šajā rakstā SIA “Capitax PRO” produktu attīstības un klientu izaugsmes vadītājs Daniils Vladimirovs skaidro būtiskākos sadarbības principus ar VID un praktiskos soļus, kas palīdz uzņēmējiem veidot skaidru un efektīvu komunikāciju ar VID.
Apkopojums no apmācību vebināra Uzņēmēju diena: Uzņēmējdarbības uzsākšana, grāmatvedība un nodokļi – no formas izvēles līdz sadarbībai ar VID MANAKABATA.LV platformā.
UZŅĒMĒJA RĪCĪBA VID KONTROLES PASĀKUMOS
Kā rīkoties ja ir saņemts pieprasījums no VID sniegt papildus informāciju nodokļu saistību izpildes kontroles laikā?
Daniils Vladimirovs: Svarīgi atcerēties, ka ikvienam nodokļu maksātājam saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 61. pantu ir tiesības iepazīties ar VID pārbaudes lietai pievienotajiem dokumentiem un materiāliem, kā arī sniegt savu viedokli jebkurā pārbaudes posmā. Šīs tiesības ir būtisks instruments uzņēmuma interešu aizsardzībai.
Lai sadarbība norisinātos produktīvi, jāievēro šādi principi:
Pirmkārt, obligāti jāatbild uz VID saņemtajiem pieprasījumiem noteiktajos termiņos. Savlaicīga reakcija ir būtisks signāls par uzņēmuma sakārtotu iekšējo kontroli un samazina risku pārbaudes paplašināšanai.
Otrkārt, jāsagatavo visus pieprasītos dokumentus – līgumus, rēķinus, grāmatvedības uzskaiti, maksājumu apliecinājumus, maršrutu žurnālus un citus pamatojošos materiālus. Sakārtoti dati atvieglo procesu un rada uzticību.
Treškārt, atbildēm jābūt skaidrām un savstarpēji saskaņotām. Jāizvairās no pretrunām vai formālām kļūdām, jo tās var radīt iespaidu par nepilnībām uzņēmuma uzskaitē un dokumentācijā.
Ceturtkārt, jāuztur profesionāla un konstruktīva komunikācija ar VID.
Korekta, atvērta un cieņpilna attieksme bieži vien palīdz ātrāk atrisināt neskaidrības un mazināt risku padziļinātai pārbaudei.
Piektkārt, jānodrošina visu komunikācijas un pierādījumu dokumentēšana un saglabāšana. Jāglabā visi sūtītie un saņemtie dokumenti, e-pasta sarakstes un citi pierādījumi, kas saistīti ar pārbaudi. Dokumentēts process palīdz efektīvi aizsargāt uzņēmuma intereses.
UZŅĒMĒJU KĻŪDAS VID PĀRBAUDĒS
Kādas ir biežākās kļūdas, ko pieļauj uzņēmēji, un kā tās iespējams novērst?
Daniils Vladimirovs: Biežākās kļūdas parasti rodas informācijas trūkuma vai procesu nepietiekamas kontroles dēļ.
Visizplatītākās kļūdas ir:
- Nepilnīgi vai neatbilstoši attaisnojuma dokumenti
Jāpanāk, lai visiem darījumiem būtu juridiski spēkā esoši un korekti noformēti dokumenti – tie ir pamats drošai nodokļu uzskaitei un aizsardzībai VID pārbaudēs. - Nesaistītu izdevumu iekļaušana grāmatvedībā
Skaidri jānodala privātie izdevumi no uzņēmuma izmaksām. Tas novērš nodokļu riska situācijas un uzlabo finanšu pārskatāmību. - Deklarāciju kavēšana vai neiesniegšana
Jāizveido nodokļu iesniegšanas kalendāru vai jāuztic šo procesu grāmatvedim. Regulāra un savlaicīga deklarāciju iesniegšana palīdz izvairīties no sodiem un liekiem pārpratumiem. - Nepamatota PVN priekšnodokļa atskaitīšana
Jāpārbauda katru rēķinu – precei vai pakalpojumam jābūt tieši saistītam ar uzņēmuma saimniecisko darbību. Tas ir būtiski, lai PVN atskaitījumi būtu pamatoti un droši. - Paviršas vai ignorētas atbildes uz VID pieprasījumiemUz VID pieprasījumiem jāsniedz kvalitatīvas, precīzas un pārdomātas atbildes. Ja rodas šaubas, jākonsultējas ar grāmatvedi vai nodokļu speciālistu pirms informācijas iesniegšanas – tas palīdz novērst risku.
VID nodokļu kontroles aktualitātes un turpmāka nodokļu maksātāju uzraudzība 2026. gadā
VID nodokļu kontroles aktualitātes un turpmāka nodokļu maksātāju uzraudzība 2026. gadā
24.11.2025 | Baiba Grandāne
2026. gads būs pārmaiņu un pielāgošanās laiks. Valsts ieņēmumu dienests turpinās ieviest modernizētu, uz risku analīzi balstītu uzraudzības sistēmu, kuras mērķis ir nodrošināt godīgu konkurenci un mazināt ēnu ekonomiku. Uzņēmumiem tas nozīmēs nepieciešamību pastiprināti sekot līdzi datu atbilstībai, grāmatvedības kvalitātei un digitālo prasību ievērošanai. Šajā vebinārā apkoposim un dalīsimies ar būtisku informāciju ikvienam speciālistam par to, kā šos principus īstenot praksē, lai mazinātu nodokļu uzrēķinu riskus.






