Atvaļinājumu piešķiršana un kompensācija ir būtiska darba attiecību sastāvdaļa, kas nodrošina darbinieku tiesības uz atpūtu un vienlaikus uzliek darba devējam pienākumu precīzi organizēt procesu un ievērot likuma prasības. Šajā rakstā Gundega Dambe, Latvijas Personāla vadīšanas asociācijas valdes locekle, sniedz skaidrojumu, kā efektīvi organizēt atvaļinājumu piešķiršanu un to kompensāciju, izvairīties no tipiskām kļūdām un nodrošināt, ka uzņēmuma prakse atbilst Darba likuma prasībām.
Atbildes uz jautājumiem apkopotas no apmācību vebināra Atvaļinājumu piešķiršana un kompensācijas – praktiski ieteikumi darba devējiem un darbiniekiem MANAKABATA.LV platformā.
ATVĀLINĀJUMU KOMPENSĀCIJAS IZPLATĪTAS KĻŪDAS
Kādas ir galvenās kļūdas, ar kurām darbinieki un darba devēji saskaras atvaļinājumu kompensācijas jautājumos?
Gundega Dambe: Atvaļinājumu kompensācija ir viena no biežākajām jomām, kur darba devēji un darbinieki nonāk konfliktos — gan nezināšanas, gan interpretācijas kļūdu dēļ. Praksē biežāk sastopamas šādas kļūdas:
Kļūda Nr. 1 – Neizmaksā atvaļinājuma kompensāciju, izbeidzot darba attiecības pārbaudes laikā
Daudzi darba devēji kļūdaini uzskata, ka pārbaudes laikā atvaļinājums “nekrājas”, tāpēc kompensāciju izmaksāt nav jā. Tas neatbilst Darba likuma normām.
Darba likums paredz, ka ikvienam darbiniekam, neatkarīgi no darba ilguma, uzkrājas tiesības uz atvaļinājumu proporcionāli nostrādātajam laikam. Attiecīgi, izbeidzot darba attiecības, neizmantotais atvaļinājums ir 100% apmaksājams.
Kļūda Nr. 2 – Darba devējs nedod atvaļinājumu, jo “nav kas strādā”
Šī ir tipiska situācija mazajos un vidējos uzņēmumos — resursu trūkuma dēļ atvaļinājumi tiek atlikti vai darbiniekiem tiek dots mājiens “labāk šogad neņemt”.
Taču Darba likums nosaka, ka darbiniekam vismaz reizi gadā ir jānodrošina nepārtraukts 2 nedēļu atvaļinājums, neatkarīgi no uzņēmuma personāla situācijas.
Kļūda Nr. 3 – Darbinieks neņem atvaļinājumu
Daļa darbinieku gadiem krāj atvaļinājumu, domājot “labāk lai paliek”, līdz nonāk situācijā, kur par iepriekšējiem gadiem uzkrāto atvaļinājumu:
- nevar vienoties par izmantošanu,
- rodas domstarpības par apmaksu,
- darba devējs mēģina ierobežot tā uzkrāšanos.
Darba likums skaidri nosaka: atvaļinājumu nedrīkst aizstāt ar naudu, kamēr pastāv darba attiecības (izņemot īpašus izņēmumus).
Kļūda Nr. 4 – Apmaksājamās dienas, ja darbinieks atvaļinājumu izmanto pa dienām
Daudzi darba devēji un pat grāmatveži kļūdās, ja atvaļinājumu izmanto pa 1–2 dienām. Kļūda bieži rodas, sajaucot:
- kalendāra dienas
- darba dienas
- apmaksājamās atvaļinājuma dienas (DL 149. pants)
Apmaksa tiek aprēķināta par tām dienām, kas darbiniekam būtu jāstrādā.
PROBLĒMU RISINĀJUMI ATVAĻINĀJUMU PIEŠĶIRŠANĀ
Kādi risinājumi palīdzētu nodrošināt likumdošanas prasību ievērošanu?
Gundega Dambe: Darba devēji atvaļinājumu piešķiršanā visbiežāk saskaras ar izaicinājumiem, kas saistīti ar darbinieku vēlmēm, darba organizāciju un pareizu aprēķinu veikšanu.
Pirmkārt, darbinieka vēlmes par atvaļinājuma laiku bieži nesakrīt ar uzņēmuma vajadzībām, darba intensitāti vai citu kolēģu plāniem.
Otrkārt, darbinieku atšķirīgās vēlmes var sabalansēt grūti, īpaši kolektīvos ar lielu cilvēku skaitu vai sezonālu noslodzi.
Treškārt, pēkšņas izmaiņas vienam darbiniekam var izjaukt citu kolēģu atvaļinājumu plānus un darba organizāciju, izraisot iekšējus konfliktus.
Ceturtkārt, nepareizi vai novēloti aprēķināta atvaļinājuma nauda ir viens no biežākajiem juridisko strīdu iemesliem.
Kādas ir galvenās problēmas, ar kurām darba devēji saskaras atvaļinājumu piešķiršanas procesā?
Gundega Dambe: Lai nodrošinātu likumīgu un efektīvu atvaļinājumu piešķiršanu, darba devējam jāievieš skaidra atvaļinājumu pieprasīšanas un plānošanas kārtība, jāinformē darbinieki par noslogotajiem periodiem un jāveicina savlaicīgs dialogs starp vadītājiem un darbiniekiem, lai saskaņotu vēlmes ar uzņēmuma vajadzībām.
Gada atvaļinājumu grafiks, centralizēta uzskaite un taisnīgi noteiktas prioritātes palīdz sabalansēt darbinieku dažādās vēlmes un novērš grafiku pārklāšanos.
Skaidra kārtība izmaiņu veikšanai, HR sistēmu izmantošana un aizvietošanas plāni nodrošina darba nepārtrauktību un mazina konfliktus.
Savukārt automatizēti aprēķini, precīza dokumentu aprite un regulāra atbilstības pārbaude nodrošina pareizu atvaļinājuma naudas aprēķinu un tā atbilstību Darba likuma prasībām.
Kam pievērst uzmanību uzņēmējam, noslēdzot 2025. gadu?
Kam pievērst uzmanību uzņēmējam, noslēdzot 2025. gadu?
25.11.2025 | Daniils Vladimirovs
Uzņēmuma ikdienas darbā būtiska nozīme ir grāmatvedības, nodokļu un iekšējās kontroles kārtībai. Lai izvairītos no finanšu un juridiskiem riskiem, svarīgi regulāri izvērtēt uzņēmuma procesus un nodrošināt atbilstību normatīvajiem aktiem. Šajā vebinārā sniegsim ieteikumus uzņēmējiem, kā sagatavoties gada noslēgumam — pārskatīt nodokļu saistības, izvērtēt grāmatvedības datus, sakārtot iekšējos procesus un identificēt potenciālos riskus, lai jaunais gads sāktos ar drošu un sakārtotu finanšu pamatu.






