Kaspars Rācenājs: vai pamatota prasība darbiniekam “veikt citus darbus”?


Prasība darbiniekam “veikt citus darbus” var būt pamatota, ja tā ir skaidri definēta un robežota Darba līgumā vai amata aprakstā, un ja šie darbi ir saistīti ar darbinieka kvalifikāciju un amatu. Šajā rakstā Latvijas Brīvo arodbiedrību savienības jurists Kaspars Rācenājs skaidro, kādos gadījumos šāda prasība ir juridiski pieļaujama.

DARBS ĀRPUS DARBA LĪGUMA

Vai darba devējs drīkst likt biroja administratoram veikt darbus, kas nav saistīti ar viņa amata funkcijām?

Kaspars Rācenājs: Darba devējs biroja administratoram nedrīkstētu likt veikt darba pienākumus, kas iziet ārpus šī amata tvēruma, proti, kas nav loģiski un saprātīgi izrietoši vai nav saistīti ar biroja administratora amatu.

Iepriekš minētais gan nenozīmē, ka darba devējs un darbinieks nevarētu vienoties, ka darbinieks veiks gan biroja administratora pienākumiem, gan arī apkopēja pienākumus, bet tad tas ir precīzi jānosaka darba līgumā.

Piemēram, var vienoties, ka darbinieks 35 stundas nedēļā veic administratora, bet 5 stundas apkopēja pienākumus.

“Citi darbi” darba līgumā

Kā pareizi darba līgumā norādīt darbinieka pienākumu – “veikt citus darbus”?

Kaspars Rācenājs: Darba devēja pienākums ir darba līgumā ietvert darbinieka arodu, amatu, specialitāti atbilstoši Profesiju klasifikatoram un vispārīgu nolīgtā darba raksturojumu.

Likums neprasa, lai darba līgumā būtu detalizēti aprakstīti pilnīgi visi iespējamie darbinieka pienākumi, tāpēc darba devēji mēdz iekļaut teikumu, ka “darbiniekam ir pienākums veikt arī citus darba devēja noteiktos pienākumus.” Tas gan nenozīmē, ka darbiniekam ir pienākums veikt pilnīgi visus darba devēja uzdotos darbus un izpildīt visus rīkojumus.

Saskaņā ar Darba likuma 56.pantā noteikto darba devējs ar rīkojumiem darba līguma ietvaros var precizēt darbinieka darba pienākumus. Tāpat šādi var precizēt darba kārtības un darbinieka uzvedības noteikumus uzņēmumā.

Tomēr darba devējam nav tiesību prasīt, lai darbinieks veiktu darba līgumā neparedzētu darbu. Izņēmums ir Darba likuma 57.pantā noteiktie gadījumi.

Darba līgumā ietvertais pienākums “veikt citus darbus” ir skatāms kopsakarā ar darba līgumā norādīto darbinieka arodu, amatu, specialitāti, kā arī no amata pienākumiem izrietošajiem darba kārtības un uzvedības noteikumiem

Pārmaiņu laiks uzņēmuma, personāla un finanšu vadībā

Kā nezaudēt savu vērtību darba tirgū, attīstot jaunas prasmes
23.04.2025 | 14:00 – 16:00 | Zane Rostoka

Pārmaiņas vairs nav izņēmums – tās kļuvušas par ikdienu. Vadības modeļi attīstās, uzņēmumu struktūras transformējas, un no darbiniekiem tiek gaidīta spēja pielāgoties. Kā veidot prasmes, kas ļauj būt soli priekšā šajā mainīgajā biznesa vidē?


:

Pasākumu kalendārs