Jurijs Georgs Rusakovs: kā rīkoties ar likvidētas sabiedrības dokumentiem?


Kad sabiedrība tiek likvidēta, viens no būtiskākajiem, bet bieži vien nenovērtētiem posmiem ir likvidētie sabiedrības dokumenti un to glabāšanas nodrošināšana. Šis process nav tikai formalitāte – tā mērķis ir nodrošināt juridisko pēctecību, darījumu izsekojamību un sabiedrības pienākumu izpildi arī pēc tās darbības izbeigšanas. Šajā rakstā Jurijs Georgs Rusakovs, praktiķis un eksperts komerctiesību jautājumos, skaidro, kā likvidācijas procesā soli pa solim pareizi organizēt dokumentu nodošanu glabāšanā.

PIENĀKUMS GLABĀT LIKVIDĒTAS SABIEDRĪBAS DOKUMENTUS

Kā rīkoties ar dokumentiem pēc sabiedrības likvidēšanas?

Jurijs Georgs Rusakovs: Pēc sabiedrības likvidēšanas svarīgi nodrošināt, lai visi uzņēmuma dokumenti tiktu saglabāti atbilstoši likuma prasībām. Šādam procesam jāievēro vairāki soļi:

  • Dokumentu inventarizācija

Likvidators sastāda pilnu dokumentu sarakstu, izvērtē to nozīmību un saglabāšanas termiņus, sadarbojoties ar arhīvistu vai arhīvu speciālistu.

  • Saziņa ar Latvijas Nacionālo arhīvu

Pirms dokumentu nodošanas jāsaņem saskaņojums par glabāšanas vietu – vai tie tiks nodoti arhīvam vai uzticēti kādai personai Latvijā.

  • Līguma slēgšana ar trešo personu (ja nepieciešams)

Ja dokumenti netiek nodoti Nacionālajam arhīvam, bet gan trešajai personai, tiek slēgts līgums par atbilstošu dokumentu saglabāšanu.

  • Izdevumu segšana

Visi ar nodošanu saistītie izdevumi (transportēšana, arhivēšana, digitalizācija utt.) tiek segti no sabiedrības likvidējamās mantas.

  • Informēšana

Jānodrošina, ka bijušajiem sabiedrības dalībniekiem un valsts institūcijām ir zināms, kur likvidētie sabiedrības dokumenti glabājas un kā tiem var piekļūt, ja nepieciešams.

Kā tiek glabāti likvidētas sabiedrības dokumenti

Kam ir pienākums glabāt likvidētas sabiedrības dokumentus?

Jurijs Georgs Rusakovs: Saskaņā ar Komerclikuma 329. pantu, likvidators ir atbildīgs par to, lai pēc sabiedrības darbības izbeigšanas tās dokumenti tiktu sistemātiski apkopoti un nodoti glabāšanā.

Dokumentus var nodot glabāšanā arī:

  • vienam no sabiedrības dalībniekiem, vai
  • trešajai personai Latvijā, iepriekš saskaņojot ar Latvijas Nacionālo arhīvu.

Savukārt dokumenti ar arhīvisku vērtību ir jānodod Latvijas Nacionālajam arhīvam.

Uzņēmuma reorganizācija, likvidācija

Uzņēmuma reorganizācija, likvidācija: juridiskie, grāmatvedības un nodokļu aspekti
08.04.2025 – 10.04.2025 | Jurijs Georgs Rusakovs, Baiba Grandāne

Uzņēmuma dzīves ciklā reorganizācija un likvidācija ir nozīmīgi stratēģiski lēmumi, kas ietekmē gan uzņēmuma struktūru un īpašnieku attiecības, gan arī grāmatvedības uzskaiti un nodokļu saistības. Kuriem procesa posmiem jāpievērš īpaša uzmanība, lai mazinātu tiesiskos un nodokļu riskus?


, :

Grāmatvedības serviss

Zināšanas un apmācības

Sazināties ar mums