Jūlija Sauša: DAC7 ziņošanas ietekme grāmatvedībā un nodokļos


DAC7 direktīva ievieš jaunas prasības digitālo platformu operatoriem, kuriem jāziņo par pārdevēju ienākumiem. Tas ietekmē grāmatvedību, pieprasot detalizētāku ieņēmumu uzskaiti un atbilstību noteiktiem datu vākšanas standartiem, savukārt nodokļu jomā – veicina pārskatāmību un palielina risku atklāt nenomaksātos nodokļus, īpaši mazajiem pakalpojumu sniedzējiem un e-komercijas dalībniekiem. Šajā rakstā Jūlija Sauša, SIA “Jūlijas Saušas juridiskais birojs” valdes priekšsēdētāja, skaidro, kā DAC7 prasības praktiski ietekmē nodokļu deklarēšanu un kādus pienākumus tas uzliek uzņēmumiem.

DAC7 ZIŅOŠANAS PIENĀKUMS

Kādas ir DAC7 regulas sniegto ziņošanas prasību ietekmes uz uzņēmuma grāmatvedību un darījumu strukturēšanu?

Jūlija Sauša: Lai mazinātu un pēc iespējas izskaustu izvairīšanos no nodokļu nomaksas un nodokļu apiešanu, kā arī sniegtu Eiropas Savienības dalībvalstīm iespēju efektīvi sadarboties starptautiskā līmenī, ir pieņemta Padomes Direktīva (ES) 2021/514, ar ko groza Direktīvu 2011/16/ES par administratīvu sadarbību nodokļu jomā (DAC7).

Lai izpildītu DAC7 prasības, Saeima pieņēmusi grozījumus likumā “Par nodokļiem un nodevām” likuma 15.panta vienpadsmitajā daļā un izstrādāti 2023.gada 7.marta Ministru kabineta noteikumi Nr.97 “Noteikumi par automātisko informācijas apmaiņu par pārdevējiem, kuri gūst ienākumus, izmantojot digitālās platformas”. 

DAC7 kontekstā notiek informācijas apmaiņa par pārdevējiem, kuri gūst ienākumus, izmantojot digitālās platformas. 

Ja digitālās platformas operators ir pakļauts ziņošanas pienākumam, tam reizi gadā jāsniedz informācija VID par digitālās platformas aktīvajiem pārdevējiem un platformā notikušajiem darījumiem. 

DAC7 ziņošanas pienākums aptver šādas darbības jomas:

  • nekustamā īpašuma iznomāšana, ieskaitot dzīvojamo un komerciālo nekustamo īpašumu, kā arī jebkura cita veida nekustamo īpašumu un autostāvvietas; 
  • individuālie pakalpojumi; 
  • preču pārdošana; 
  • jebkāda transporta veida iznomāšana. 
ZIŅOŠANAS DATI UN NODOKĻU RISKI

Kādi uzņēmuma dati tiek ziņoti, kāds ir pienākums pārbaudīt šo informāciju, un vai pastāv soda riski par neziņošanu vai kļūdām?

Jūlija Sauša: Informācija jāapkopo no 1.janvāra līdz 31.decembrim par attiecīgo kalendāro gadu. Ziņojums jāiesniedz ne vēlāk kā tā gada 31.janvārī, kas seko kalendāra gadam, par kuru tiek sniegta informācija.

Pirmais ziņošanas termiņš bija 2024.gada 31.janvāris.

Piemērs: Airbnb un DAC7

  • Uzņēmuma dati: nosaukums, reģistrēta adrese, reģistrācijas numurs
  • PVN maksātāja numurs, ja reģistrēts
  • Airbnb pakalpojumu nodevas atskaitītas un ieturēti nodokļi
  • Summas, kas ir samaksātas par viesu uzņemšanu, izmantojot Airbnb platformu, par katru ceturksni
  • Finanšu konta identifikators(-i), t.i., bankas konta vai citu maksājumu pakalpojumu konts, uz kuru ir samaksāta nauda
  • Uzņēmuma nodokļu rezidence
  • Nodokļu maksātāja identifikācijas numurs uzņēmējdarbības dzīvesvietas valstij un no katras valsts, kurā saimniekam ir mājoklis, katram saimniekam/partnersaimniekam
  • Katra mājokļa adrese
  • Zemes reģistrācijas numurs katram mājoklim (ja pieejams)
  • Pastāvīgas iestādes adrese, kurā uzņēmumiem ir mājokļi ārpus uzņēmējdarbības dzīvesvietas valsts, un izīrēto dienu skaits

Airbnb apkopo nodokļu maksātāju informāciju un ziņo par to nodokļu iestādēm par visiem ES sludinājumiem un saimniekiem, kas dzīvo ES.

Ja nesniedz informāciju, Airbnb iesaldē izmaksas – pēc informācijas sniegšanas – maksājumi tiek atsaldēti.

Nodokļu riski: vienkāršā un divkāršā ieraksta grāmatvedība

Nodokļu riski: vienkāršā un divkāršā ieraksta grāmatvedība
31.07., 07.08.2025 | Baiba Grandāne

Grāmatvedības uzskaites veids tieši ietekmē gan nodokļu piemērošanas kārtību, gan dokumentēšanas prasības un uzņēmuma atbildības riskus. Būtiskas kļūdas iespējamas gan vienkāršajā, gan divkāršajā ieraksta grāmatvedībā, un tās var novest pie papildu nodokļu saistībām, soda sankcijām vai VID pārbaudēm.


, :

Grāmatvedības serviss

Zināšanas un apmācības

Sazināties ar mums