Laila Kelmere: kompensācijas par ēdināšanas izdevumiem 


Ēdināšanas kompensācijas var būt vērtīgs motivācijas rīks darbiniekiem. Nepareiza to piemērošana var dārgi izmaksāt uzņēmumam. Kādi ierobežojumi un dokumenti nepieciešami, lai šīs ēdināšanas izdevumi būtu likumīgi un neradītu papildu nodokļu saistības? Šajā rakstā Laila Kelmere, LNKA sertificētā nodokļu konsultante skaidro, kā droši un pareizi piemērot noteikumus, izvairoties no nodokļu riskiem. 

DARBINIEKU ĒDINĀŠANAS KOMPENSĀCIJAS

Kādos gadījumos darba devējs var segt darbinieka ēdināšanu darba laikā? 

Laila Kelmere: Būtībā var segt jebkad, kad darba devējs to vēlas. Tomēr, ja ir mazāk nekā seši darbinieki un nav koplīguma, šādi izdevumi uzskatāmi par saimniecisko darbību nesaistītiem izdevumiem. Tie izdevumi ir apliekami ar UIN vai ir identificējami un apliekami ar algas nodokļiem (IIN un VSAOI).  

ĒDINĀŠANAS IZMAKSAS IEROBEŽOJUMI

Kādi ir ierobežojumi, nosacījumi un nepieciešamā dokumentācija, lai nerastos papildu nodokļu saistības darba devējam, apmaksājot darbinieku ēdināšanas izmaksas?

Laila Kelmere: No maksātāja ienākumiem, par kuriem tiek maksāts algas nodoklis, izslēdz:

  • darba devēja apmaksātos darba koplīgumā noteiktos darbinieka ēdināšanas izdevumus,
  • ārstniecības izdevumus,
  • izdevumus, kas saistīti ar darbinieka pārcelšanos uz citu dzīvesvietu,
  • izmitināšanas izdevumus un transporta izdevumus,

ja visu darbinieku izdevumu apmērs (to kopsumma) gadā nepārsniedz summu, kas iegūta, reizinot vidējo darbinieku skaitu. Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likuma izpratnē ar 700 euro (seši darbinieki × 700 = 4200 euro). Ja darba devējs izpilda šādus nosacījumus:

  • darba devēja apmaksātie darba koplīgumā noteiktie visu darbinieku ēdināšanas izdevumi, ārstniecības izdevumi, izdevumi, kas saistīti ar darbinieku pārcelšanos uz citu dzīvesvietu, izmitināšanas izdevumi un transporta izdevumi nepārsniedz 5% no darba devēja gada kopējā bruto algu fonda
  • darba devējs nodarbina vismaz sešus darbiniekus; 
  • darba devējam pirmstaksācijas gada 15.decembrī saskaņā ar VID parādnieku datubāzē pēdējās datu aktualizācijas datumā esošo informāciju nav nodokļu (nodevu) parādu (tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādu), kas kopsummā pārsniedz 150 euro; 
  • darba devējs ar tādu kompetentas institūcijas lēmumu vai tiesas nolēmumu, kas stājies spēkā un kļuvis nepārsūdzams, pēdējo divu taksācijas gadu laikā nav atzīts par vainīgu pārkāpumā, kurš izpaužas kā: 
  1. viena vai vairāku tādu valstu pilsoņu vai pavalstnieku nodarbināšana, kuri nav Eiropas Savienības dalībvalstu pilsoņi vai pavalstnieki, ja tie Eiropas Savienības dalībvalstu teritorijā uzturas nelikumīgi, 
  1. personas nodarbināšana bez rakstveidā noslēgta darba līguma, ja nodokļu normatīvajos aktos noteiktajā termiņā nav iesniegtas ziņas par darba ņēmēja statusa iegūšanu, 
  1. darbā notikuša nelaimes gadījuma neizmeklēšana atbilstoši normatīvo aktu prasībām vai slēpšana, ja šā nelaimes gadījuma rezultātā nodarbinātajam radušies smagi veselības traucējumi vai iestājusies nāve.
  • darba devējs ir veicis saimniecisko darbību vismaz vienu pilnu kalendāra gadu pirms taksācijas gada, kurā uzsāk atbrīvojuma piemērošanu attiecībā uz darbiniekiem; 
  • darba devējam nav pasludināts maksātnespējas process, nav apturēta tā saimnieciskā darbība vai tas netiek likvidēts; 
  • darba devējs uzglabā attiecīgos izdevumus apliecinošus ārējos attaisnojuma dokumentus.

Ja darba devējs ir uzņēmumu grupas dalībnieks un darba koplīguma nosacījumi attiecas uz visu uzņēmumu grupu. IIN likuma 8. panta 15. daļas 5. punktā minēto kritēriju piemēro visiem uzņēmumu grupas dalībniekiem kopumā. 

Vadības finanses: valdes locekļa izdevumi un nodokļu riski

Vadības finanses: valdes locekļa izdevumi un nodokļu riski
21.08.2025 | Baiba Grandāne

Valdes locekļa loma uzņēmuma finanšu pārvaldībā ietver ne tikai stratēģisku lēmumu pieņemšanu, bet arī personīgu atbildību par izdevumu pamatotību un nodokļu saistību izpildi. Neatkarīgi no tā, vai izdevumi attiecas uz komandējumiem, reprezentāciju, apmācībām vai darījumiem ar saistītām personām – katram izdevumam jābūt juridiski un ekonomiski pamatotam. Lai izvairītos no papildu nodokļu uzlikšanas vai atbildības par pārkāpumiem. Kā pārvaldīt izdevumus atbildīgi, ievērot nodokļu prasības un aizsargāt gan uzņēmumu, gan valdes locekli no finanšu un juridiskiem riskiem?


, :

Grāmatvedības serviss

Zināšanas un apmācības

Sazināties ar mums