Ieņēmumu un izdevumu atzīšana ir viens no svarīgākajiem grāmatvedības principiem, jo tā nodrošina uzņēmuma finanšu pārskatu patiesumu. Pieļautās kļūdas var radīt neatbilstības PVN deklarācijās, attiecībās ar partneriem un VID, kā arī izraisīt finanšu rezultāta sagrozīšanu. Šajā rakstā Baiba Grandāne, LNKA sertificēta nodokļu konsultante, skaidro biežāk sastopamās kļūdas, to ietekmi uz uzņēmuma finanšu rezultātiem un nodokļu saistībām.
Atbildes uz jautājumiem apkopotas no 07.08.2025 mācību nodarbības Nodokļu riski: vienkāršā un divkāršā ieraksta grāmatvedība MANAKABATA.LV platformā.
IEŅĒMUMU UN IZDEVUMU ATZĪŠANAS KĻŪDAS
Kādas ir būtiskākās kļūdas ieņēmumu un izdevumu atzīšanā, ja uzņēmums – SIA tos uzrāda pēc naudas plūsmas principa, nevis uzkrāšanas principa, un kādas sekas tas rada?
Baiba Grandāne: Nepareiza ieņēmumu un izdevumu atzīšana pēc naudas plūsmas principa (kad izdevumi tiek atspoguļoti maksājuma brīdī, nevis attiecīgajā periodā, kad tie radušies) ir viena no biežākajām grāmatvedības kļūdām.
Latvijas normatīvie akti un Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likums nosaka uzkrāšanas principa piemērošanu – tas nozīmē, ka ieņēmumi un ar tiem saistītie izdevumi jāatzīst tajā pārskata periodā, kurā tie faktiski radušies, neatkarīgi no naudas norēķina brīža.
Sekas šādām kļūdām:
- Finanšu rezultāta sagrozīšana: uzņēmuma peļņa vai zaudējumi tiek nepareizi uzrādīti.
- VID riski: PVN deklarācijās var parādīties neatbilstības ar partneriem (piemēram, partneris atzīst darījumu vienā periodā, bet uzņēmums citā).
- Naudas izlietojuma pamatojuma problēmas: VID kontroles gadījumā jāspēj pierādīt, ka izdevums ir pamatots ar līgumiem, rēķiniem vai citiem dokumentiem.
Ja tiek konstatēts, ka darījums nav faktiski noticis, bet tikai veikti naudas pārskaitījumi, VID to var traktēt kā nedrošu darījumu ar nodokļu riskiem.
- Kreditora prasību draudi: ja izdevumi neatbilst dokumentiem vai periodiem, uzņēmuma finanšu pārskati kļūst neuzticami, kas var radīt problēmas kreditoru, investoru vai partneru priekšā.
Tādēļ kases princips šeit nav piemērojams, un uzņēmumam ir jāievēro periodizācijas princips, piesaistot izdevumus attiecīgajiem ieņēmumiem un pārskata periodiem.
PERIODIZĀCIJAS PRINCIPA IEVĒROŠANA
Kā pareizi piemērot periodizācijas principu ieņēmumu un izdevumu atzīšanā, un kā rīkoties situācijās, kad dokumenti (rēķini) tiek saņemti ar kavēšanos?
Baiba Grandāne: Periodizācijas princips paredz, ka:
- Ieņēmumi tiek atzīti tajā periodā, kad pakalpojums sniegts vai prece nodota klientam, pat ja rēķins izrakstīts vēlāk.
- Ar ieņēmumiem saistītie izdevumi (piemēram, materiāli, pakalpojumi, loģistika) jāatzīst tajā pašā periodā, kad šie ieņēmumi uzrādīti, lai nodrošinātu pareizu rezultātu salāgošanu.
Problēmas rodas, ja rēķins saņemts vēlāk vai maksājums veikts avansā:
- Samaksa avansā: ja gala rēķins netiek saņemts, izdevums nav atzīstams, un tas jāuzrāda kā avanss pie aktīviem.
- Novēloti saņemti rēķini: izdevumi jāsalāgo ar iepriekšējo periodu, kurā tie attiecas, pat ja PVN atzīšanas princips nosaka citu deklarēšanas brīdi (PVN jāpiemēro pēc rēķina saņemšanas vai izrakstīšanas).
- Darījuma nepilnīgs pamatojums: bez līguma, rēķina vai cita dokumenta izdevumu nevar pamatoti atzīt. Samaksas veikšana vien neatbrīvo no pierādījumu pienākuma.
Rezultātā uzņēmumam jāievēro dubultā pieeja:
- Grāmatvedībā – ieņēmumi un izdevumi jāatzīst periodā, kad tie faktiski attiecas.
- PVN deklarācijās – jāvadās pēc PVN likuma noteiktā atzīšanas brīža.
Tas nozīmē, ka iespējamas pagaidu atšķirības starp finanšu uzskaiti un PVN deklarācijām, taču tās ir normālas, ja ir pamatotas ar dokumentiem.
Vadības finanses: valdes locekļa izdevumi un nodokļu riski
Vadības finanses: valdes locekļa izdevumi un nodokļu riski
21.08.2025 | Baiba Grandāne
Valdes locekļa loma uzņēmuma finanšu pārvaldībā ietver ne tikai stratēģisku lēmumu pieņemšanu, bet arī personīgu atbildību par izdevumu pamatotību un nodokļu saistību izpildi. Neatkarīgi no tā, vai izdevumi attiecas uz komandējumiem, reprezentāciju, apmācībām vai darījumiem ar saistītām personām – katram izdevumam jābūt juridiski un ekonomiski pamatotam. Lai izvairītos no papildu nodokļu uzlikšanas vai atbildības par pārkāpumiem. Kā pārvaldīt izdevumus atbildīgi, ievērot nodokļu prasības un aizsargāt gan uzņēmumu, gan valdes locekli no finanšu un juridiskiem riskiem?






