Laila Kelmere: reklāmas un reprezentācijas atzīšanas kritēriji


Ikdienas darbā bieži rodas jautājumi par to, kā pareizi klasificēt izdevumus kā reklāmas vai reprezentācijas, lai tie atbilstu nodokļu normatīvu prasībām un būtu korekti atspoguļoti grāmatvedībā. Šajā rakstā sertificētā nodokļu konsultante Laila Kelmere izskaidro, kādi kritēriji nosaka reklāmas un reprezentācijas izdevumu atzīšanu, kā arī sniedz praktiskus piemērus dažādās situācijās.

KRITĒRIJI REKLĀMAS UN REPREZENTĀCIJAS IZDEVUMU ATZĪŠANAI

Kādi kritēriji nosaka, vai dāvanas izsniegšana konkrētā situācijā uzskatāma par reklāmas pasākumu vai reprezentācijas izdevumiem, un kā tas ietekmē nodokļu uzskaiti?

Laila Kelmere: Sākumā jāvērtē dāvanas saturs, vērtība un pielietojums. Aizliegts piedāvāt alkoholiskos dzērienus par velti (izņemot degustāciju), kā dāvanu vai kā kompensāciju par citas preces iegādi vai pakalpojuma saņemšanu.

Piemēram, krūzīte ar uzņēmuma logo un izveidotā priekšmeta vērtība ir mazāka par 20 EUR/gab.:

  • Ja publiskas reklāmas kampaņas ietvaros to izsniedz pircējam, ja tas nopērk noteiktu skaitu kafijas paciņu – šis ir reklāmas pasākums. Pēc ekonomiskās būtības krūzīte ir līdzvērtīga precei, tās dāvinājuma fakts ir līdzvērtīgs atlaides piešķiršanai.
  • Uzņēmums šo izdevumu noraksta kā reklāmas izdevumus un atskaita priekšnodokli. Kafijas pircējam un krūzītes saņēmējam neveidojas ienākums.
  • Ja krūzīti dāvina tikšanās ar sadarbības partneriem noslēgumā – tā uzskatāma par reprezentācijas izdevumiem.
ĪPAŠI NOSACĪJUMI DĀVANU KARTĒM

Vai dāvanu kartēm ir kādi īpaši nosacījumi, kas ietekmē nodokļu uzskaiti?

Laila Kelmere: Dāvanu karte, ar kuru iespējams saņemt nodokļu maksātāja (paša) sniegtu pakalpojumu vai iegādāties tā realizētās preces:

  • Ja dāvanu kartes vērtība nepārsniedz 20 EUR, tās vērtība uzskatāma par reklāmas pasākumā realizētās preces vai sniegtā pakalpojuma atlaidi. Tā nav iekļaujama ar UIN apliekamajā bāzē un nav uzskatāma par klienta ienākumu.
  • Ja dāvanu kartes vērtība pārsniedz 20 EUR un dāvanu kartes saņēmējs netiek identificēts, tad tās vērtība jāiekļauj ar UIN apliekamajā bāzē.

Jāatceras, ka dāvanu karte, ar kuru var norēķināties pie cita komersanta par tā realizētajām precēm vai sniegtajiem pakalpojumiem, nodokļu maksātājam jāiekļauj ar UIN apliekamajā bāzē, ja dāvanu kartes saņēmējs netiek identificēts. Šādā gadījumā vērtībai nav noteikts summas limits.

Nodokļu piemērošana dažādās praktiskās situācijās

Reklāma, reprezentācija, personāla ilgtspējas pasākumi uzņēmumā un autotransports uzņēmumā
14.05.2025 – 15.05.2025 | 14:00 – 16:00 | Baiba Grandāne

Nodokļu piemērošana nereti rada problēmjautājumus, īpaši tad, ja runa ir par ikdienas izdevumiem, kas saistīti ar reklāmu, reprezentāciju, darbinieku labbūtību vai autotransporta izmantošanu. Kā korekti interpretēt likuma prasības, samazināt nodokļu riskus un nodrošināt izdevumu atzīšanas atbilstību normatīvajiem aktiem?


:

Grāmatvedības serviss

Zināšanas un apmācības

Sazināties ar mums