Jūlija Sauša: mākslīgā intelekta rīki VID nodokļu kontrolē  


Valsts ieņēmumu dienests (VID) arvien plašāk izmanto mākslīgā intelekta un datu analītikas rīkus, lai uzlabotu nodokļu administrēšanu un efektīvāk identificētu iespējamos pārkāpumus. Automatizētās sistēmas spēj analizēt lielus datu apjomus, piemēram, uzņēmumu deklarācijas, finanšu rādītājus un nozares vidējos rādītājus. Tādējādi tās ar augstu precizitāti spēj noteikt riskus, tostarp aplokšņu algu izmaksu vai PVN izkrāpšanas shēmas. Šajā rakstā Jūlija Sauša, SIA “Jūlijas Saušas juridiskais birojs” valdes priekšsēdētāja, skaidro, kā mākslīgā intelekta izmantošana maina VID pieeju nodokļu kontrolei un ko tas nozīmē uzņēmējiem.

MĀKSLĪGAIS INTELEKTS VID PĀRBAUDES PROCESOS 

Kādas kļūdas vai neatbilstības uzņēmuma dokumentācijā visbiežāk “pamanīs” mākslīga intelekta algoritmi, nevis cilvēki? 

Jūlija Sauša: Mākslīgā intelekta un datu analītikas izmantošana VID darbībā būtiski ietekmē uzņēmumu pārbaudes procesus.

Kā nesenu piemēru var minēt jauno nodokļu maksātāju reitingu. No tehniskā skatpunkta reitings darbojas, izmantojot SAP HANA Rule Framework kārtulas un WebIntelligence pārskatus. Tos iespējams pielāgot atbilstoši VID darbinieku piekļuves tiesībām un zināšanām.

Tādējādi reitinga sistēma pamatojas uz VID zināšanu bāzi un ir ilgtermiņā pielāgojama. Tā nodrošina maksimāli automatizētu nodokļu maksātāja segmentēšanas datu sagatavošanu.

Līdzīgi kā Baltijas kaimiņvalstīs un citās Eiropas valstīs, kopš 2020. gada VID mājaslapā ir pieejams virtuālais asistents “Toms”. Tas sniedz palīdzību vispārīgos nodokļu jautājumos, un tā zināšanas paplašinās ar katru uzdoto jautājumu.

NODOKĻU PĀRKĀPUMU ATKLĀŠANAS PALĪGI 

Kādus citus pieejamos rīkus VID izmanto, lai atklātu pārkāpumus nodokļu jomā?

Jūlija Sauša: Papildus minētajiem rīkiem VID izmanto mašīnmācīšanās algoritmu, kas, analizējot, piemēram, VID deklarētās algas, Centrālās statistikas pārvaldes datus un uzņēmumu finanšu rādītājus, spēj identificēt uzņēmumus, kas maksā “aplokšņu” algas, ar gandrīz 90% precizitāti.  

Šī metode lielākoties ir testēta rūpniecībā, tirdzniecībā, transportā un būvniecībā, secinot, ka 37% uzņēmumu šajās nozarēs maksā algas aploksnēs, ietekmējot gandrīz ceturto daļu darbinieku. 

MĀKSLĪGĀ INTELEKTA PRAKTISKIE RĪKI

Mākslīgā intelekta praktiskie rīki: klientu piesaistei un apkalpošanai, biznesa procesu attīstībai
23.07.2025 – 30.07.2025 | Olavs Rāciņš

Mākslīgais intelekts (MI) strauji maina veidu, kā uzņēmumi piesaista klientus, nodrošina apkalpošanu un attīsta biznesa procesus. No klientu meklēšanas un personalizētas komunikācijas līdz dokumentu apstrādei un stratēģiskajai plānošanai – MI rīki sniedz uzņēmumiem iespēju būt efektīvākiem, ātrākiem un konkurētspējīgākiem. 


:

Grāmatvedības serviss

Zināšanas un apmācības

Sazināties ar mums