Darījumi skaidrā naudā joprojām ir izplatīti daudzos uzņēmumos, tomēr tie ir saistīti ar paaugstinātu finanšu un kontroles risku. Lai nodrošinātu caurspīdīgumu, pareizu uzskaiti un atbilstību normatīvajiem aktiem, būtiski ieviest skaidru kārtību skaidras naudas darījumu veikšanai. Šajā rakstā sertificēta nodokļu konsultante Laila Kelmere skaidro būtiskākos riska punktus un praktiskos soļus, kā uzņēmumiem nodrošināt drošu un normatīvi atbilstošu skaidras naudas darījumu uzraudzību.
Apkopojums no 21.11.2025 apmācību vebināra Virsgrāmatas sagatavošanas darbi 2025. finanšu gada noslēgumam MANAKABATA.LV platformā.
SKAIDRAS NAUDAS DARĪJUMU KONTROLE
Kā praktiski kontrolēt skaidras naudas darījumu limitus, īpaši situācijās, kad darījumos iesaistīti uzņēmuma dalībnieki vai darbinieki?
Laila Kelmere: Nodokļu maksātāji, kas veic saimniecisko darbību, MK noteiktajā kārtībā līdz taksācijas gadam sekojošā gada 1.februārim deklarē visus iepriekšējā gada laikā skaidrā naudā veiktos darījumus ar fiziskajām personām, kurām atbilstoši nodokļu jomu reglamentējošiem normatīvajiem aktiem nav jāreģistrē saimnieciskā darbība, ja viena darījuma summa vienā operācijā ar katru darījuma partneri pārsniedz 3000 euro.
Fiziskajām personām, kas neveic saimniecisko darbību, nav atļauts veikt skaidras naudas darījumu, kura summa pārsniedz 7200 euro, neatkarīgi no tā, vai darījums notiek vienā vai vairākās operācijās.
GALVENIE SOĻI RISKU NOVĒRŠANAI
Kā uzņēmumam mazināt neatbilstības un atbilstības riskus attiecībā uz kases darījumiem?
Laila Kelmere: Lai nodrošinātu pilnīgu kontroli un mazinātu atbildības riskus, uzņēmumā jāveic šādas darbības:
- Veikt pilnu kases inventarizāciju, salīdzinot faktisko naudas atlikumu ar kases grāmatu un citiem uzskaites reģistriem.
- Fiksēt jebkuru pārpalikumu vai iztrūkumu, sagatavojot inventarizācijas aktu vai kases pārbaudes aktu saskaņā ar noteikto formu.
- Pieprasīt paskaidrojumus no kasiera vai citām iesaistītajām personām par konstatētajām atšķirībām.
- Iesniegt sagatavotos aktus valdei vai atbildīgajai personai, kas izvērtē situāciju un lemj par tālākajām darbībām.
- Iegrāmatot atšķirības, lai grāmatvedības uzskaite atspoguļotu faktisko situāciju.
- Atjaunot iekšējās kontroles procedūras, lai mazinātu līdzīgu neatbilstību risku nākotnē (piem., regulārākas pārbaudes, kases uzskaites stingrāka kārtība).
Kam pievērst uzmanību uzņēmējam, noslēdzot 2025. gadu?
Kam pievērst uzmanību uzņēmējam, noslēdzot 2025. gadu?
05.12.2025 | Daniils Vladimirovs
Uzņēmuma ikdienas darbā būtiska nozīme ir grāmatvedības, nodokļu un iekšējās kontroles kārtībai. Lai izvairītos no finanšu un juridiskiem riskiem, svarīgi regulāri izvērtēt uzņēmuma procesus un nodrošināt atbilstību normatīvajiem aktiem. Šajā vebinārā sniegsim ieteikumus uzņēmējiem, kā sagatavoties gada noslēgumam — pārskatīt nodokļu saistības, izvērtēt grāmatvedības datus, sakārtot iekšējos procesus un identificēt potenciālos riskus, lai jaunais gads sāktos ar drošu un sakārtotu finanšu pamatu.






