Daniils Vladimirovs: privāto mantu izmantošana uzņēmumā


Uzņēmējdarbībā nereti rodas situācijas, kad saimnieciskās darbības nodrošināšanai tiek izmantotas īpašnieka vai darbinieku privātās mantas – piemēram, automašīna, dators, telpas vai cits aprīkojums. Šāds risinājums ļauj uzņēmumam samazināt izmaksas, efektīvāk izmantot pieejamos resursus un ātrāk sākt darbību. Taču privāto mantu izmantošana uzņēmumā jānoformē korekti, ievērojot likuma prasības. Šajā rakstā SIA Capitax PRO produktu attīstības un klientu izaugsmes vadītājs Daniils Vladimirovs skaidro, kā pareizi noformēt privāto mantu izmantošanu uzņēmuma vajadzībām.

PRIVĀTAS MANTAS IZMANTOŠANAS IESPĒJAS

Vai drīkst izmantot privāto mantu uzņēmuma saimnieciskās darbības nodrošināšanai?

Daniils Vladimirovs: Privātā manta ir fiziskai personai (piemēram, saimnieciskās darbības veicējam vai uzņēmuma īpašniekam) personīgi piederoša manta. Un kas nav uzskaitīta uzņēmuma grāmatvedībā kā pamatlīdzeklis vai saimnieciskās darbības resurss.

Šādu mantu (piemēram, automašīnu, datoru vai telpas) var legāli izmantot saimnieciskās darbības vajadzībām. Galvenais noslēgt juridiski korekti noformētu līgumu – visbiežāk tas ir patapinājuma līgums.

Patapinājuma līgums ir bezatlīdzības lietošanas līgums, kas ļauj otrai pusei (piemēram, uzņēmumam vai saimnieciskās darbības veicējam) izmantot mantu bez nomas maksas, noteiktā apjomā un laikā.

To regulē Civillikuma 1947.–1964. panti, un tas ir pilnībā piemērots praksē, kad:

  • īpašnieks ir fiziska persona;
  • manta tiek izmantota uzņēmējdarbībai, bet netiek nodota īpašumā.
PATAPINĀJUMA LĪGUMA IZMANTOŠANA

Kādos gadījumos biznesa praksē izmanto patapinājumu?

Daniils Vladimirovs:  Patapinājumu praksē izmanto dažādās situācijās, piemēram: 

Automašīna – tiek izmantota darījumu braucieniem pie klientiem, preču vai pakalpojumu piegādei, izbraukumiem uz būvobjektiem vai citiem uzņēmuma saimnieciskās darbības mērķiem. Tas ļauj darbiniekiem efektīvi veikt darba pienākumus bez transportlīdzekļa iegādes uzņēmuma īpašumā.

Tomēr jāatceras par ierobežojumiem, lai neveidotos pienākums maksāt uzņēmuma vieglo transportlīdzekļa nodokli – privāta automašīna var būt uzņēmuma patapinājumā līdz 15 dienām vienā kalendāra mēneša laikā, neatkarīgi no dienā izmantotās stundu skaita un no tā, vai transportlīdzeklis tiek lietots nepārtraukti vai ar pārtraukumiem.

Dzīvoklis vai biroja telpa – patapinājums ir noderīgs, ja nepieciešams izveidot mājas biroju vai norādīt uzņēmuma juridisko adresi bez papildu telpu īres izmaksām. Šādi risinājumi ir bieži sastopami jaunuzņēmumos vai nelielos uzņēmumos, kas vēlas samazināt administratīvās izmaksas. 

Dators vai mobilais tālrunis – šādu mantu patapinājums ļauj nodrošināt darbiniekus ar nepieciešamajiem darba rīkiem administratīvo uzdevumu veikšanai, klientu apkalpošanai vai attālinātam darbam, neieguldot papildu līdzekļus to iegādē. 

Mēbeles un aprīkojums – bieži tiek izmantoti darba vietas iekārtošanai birojā vai mājas apstākļos. Tas palīdz ātrāk sākt darbu, vienlaikus saglabājot elastību un samazinot sākotnējos uzņēmuma izdevumus. 

Gada noslēguma inventarizācija grāmatvedībā

Gada noslēguma inventarizācija grāmatvedībā
23.10.2025 | Baiba Apine

Gada noslēguma inventarizācija grāmatvedībā ir viens no svarīgākajiem posmiem uzņēmuma finanšu gada pārskata sagatavošanā, kas nodrošina finanšu pārskatu ticamību un uzņēmuma aktīvu kontroli. Grāmatvežiem un finanšu speciāliem ir būtiski salīdzināt grāmatvedības uzskaiti ar faktiskajiem datiem, atklāt neatbilstības un savlaicīgi veikt nepieciešamās korekcijas. Šajā vebinārā dalīsimies ar atbildēm uz grāmatvežu biežāk uzdotajiem jautājumiem, kā organizēt efektīvu inventarizācijas plānošanu, atbildību sadali un izmantot piemērotas inventarizācijas metodes, lai nodrošinātu datu precizitāti.


:

Grāmatvedības serviss

Zināšanas un apmācības

Sazināties ar mums